<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Milliardsuksess ved å tvinge kundene til butikken

Kleskjeden Primark har nettbutikk, men nekter å sende varene hjem til kundene. De må selv hente dem i en fysisk butikk. Strategien sørger for solide marginer.

Publisert 24. apr. 2024 kl. 14.47
Oppdatert 24. apr. 2024 klokken 15.53
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 517 ord
MÅ HENTE SELV: Primarks kunder kan glemme å få sendt varene hjem til seg om de har brukt kleskjedens nettbutikk. Da må de selv ta turen innom butikken og plukke opp varene. Foto: Bloomberg

Har du vært utenlands, har du kanskje oppdaget kleskjeden Primark. Den ble etablert i Irland i 1969 og finnes i dag i 16 land med et nettverk på 440 butikker. 

Kjedens kjennetegn er lave priser, sånn passe kvalitet på tekstilene som selges, de tilbyr velværeprodukter, lanserer stadig nye kolleksjoner, ofte i samarbeid med andre kjente merkevarer eller kjente mennesker og konkurrerer direkte mot H&M, Zalando, Zara og lignende kleskjeder.

Denne uken la Primarks eierselskap Associated British Food frem halvårsresultater for perioden frem til inngangen av mars.

Sterke marginer

Tallene viser en omsetning i Primark på 4,5 milliarder pund. Det er en økning på 272 millioner pund mot samme periode ett år tilbake i tid. I norske kroner tilsvarer det en salgsvekst på 3 milliarder kroner.

Det som er enda mer imponerende er driftsresultatet til kleskjeden. Det endte på 508 millioner pund siste halvår, en vekst på formidable 45 prosent mot samme periode året før.

Driftsmarginen la på seg med 2 prosentpoeng og endte på 11,3 prosent.

De gode resultatene førte til at ABF-aksjen bykset 9 prosent på London-børsen tirsdag.

Nekter hjemlevering

En grunn til de gode resultatene skyldes kjedens nettsalgsstrategi. 

Der andre som selger klær på nettet, slik som Zalando, bruker mye penger på å sende varene hjem til kundene, for deretter å få mye i retur etter at de er prøvd, sender Primark aldri varer hjem til folk.

De må pent finne seg i å oppsøke en Primark-butikk hvor de kan plukke opp varene sine. Når de først er i butikken, kan de også prøve dem, og passer de ikke, finner kundene ofte en annen størrelse eller plagg som heller faller i smak. 

Dermed ender det ofte med en gjennomført handel, og ikke retur av varer som konkurrenter stadig opplever.

Begrenset utvalg

Primarks vareutvalg som kan handles på nett er også begrenset sammenlignet med hva som selges i butikkene. Rundt 2.500 ulike varer kan bestilles i nettbutikken, og inntil nå har det bare vært klær for de yngste, ungdom og kvinner.

Det blir det en endring på. Om ikke lenge skal også menn kunne handle klær til seg på nett, i tillegg til at Primark skal tilby interiørprodukter på nett. 

En annen stor endring kundene vil merke, er at antall steder hvor man kan plukke opp varene, utvides fra dagens 57 til 184 butikker i Storbritannia.

– Vi har ingen dokumentasjon på at vi mister kunder ved å ikke sende varer hjem til folk. Klikk-og-hent fungerer veldig bra, sier ABF-sjef George Weston, gjengitt av The Sun.

På spørsmål under en investorpresentasjon tirsdag, om Primark vil tilby å sende varer hjem til folk, var svaret fra Weston klinkende klart:

– Nei, nei. Det er en komplett annerledes forretningsmodell, som krever helt andre kunnskaper for å lykkes med, sa han.

Kraftig kursoppgang

Netthandelsløsningen til Primark så dagens lys under pandemien, da butikkene ble stengt etter pålegg fra myndighetene. Da måtte man tenke nytt for å nå kundemassen sin.

På grunn av at kundene tvinges til butikkene for å hente sine varer, og dermed øker antall gjennomførte handler, har ABF-aksjen vokst godt de siste årene.

Siden høsten 2022 har aksjen steget 116 prosent. Til sammenligning har Zalando-aksjen bare økt 29 prosent i samme periode.