Konkursprosessen til SAS ble i kveld avsluttet etter siste høring i den amerikanske konkursdomstolen i New York, etter en 621 dagers lang prosedyre.
Den amerikanske dommeren Michael E. Wiles har tirsdag godkjent SAS' redningsplan, skriver E24.
– Det har vært en komplisert prosess. Vi har mye jobb igjen, uttaler SAS-sjef Anko van der Werff etter dommerens beslutning.
Ikke klart for landing
SAS søkte amerikansk konkursbeskyttelse, også kalt for Chapter 11, i juli 2022 midt under den lammende pilotstreiken.
Flyselskapet er likevel langt ifra ferdig, da morselskapet SAS AB nå skal gjennom en rekonstruksjon i svenske domstoler de neste ukene. Først i juni i år vil den juridiske og finansielle konkursprosessen for å redde selskapet være over.
Den lange reisen, som opprinnelig skulle være ferdig i fjor sommer, har fått skyhøye kostnader som inkluderer honorarer fra advokater og finansielle rådgivere, i tillegg til dyr lånefinansiering.
Honorarene til rådgiverne har til nå passert 1 milliard norske kroner med god margin, og det er snakk om at de samlede honorarene vil nærmere seg 2 milliarder kroner.
Milliardgjeld i kofferten
Flyselskapet har slitt med å hente inn frisk kapital og klarte kun å få inn halvparten av egenkapitalen selskapet etterspurte. Målet var å hente inn 9,5 milliarder kroner.
I kapitalinnhentingen ble Air France-KLM, den danske stat, investeringsfondet Castlelake og Lind Invest valgt inn som nye eiere i oktober i fjor.
Fra rettspapirene oppgis det at SAS tror de vil forlate Chapter 11 med 3,3 milliarder dollar i gjeld. Det tilsvarer rundt 35 milliarder kroner med dagens valutakurs.
Dagens tapere er SAS' aksjonærer som taper alt, i likhet med flere av SAS' store kreditorer.
De fleste kreditorene hadde allerede gitt godkjenning til planen før møtet, med unntak av kreditorgruppen US Trustee.